Vallisaaressa 1980-luvun alussa
Ove Enqvist
Käytyäni rannikkotykistön kapteenikurssin 1979-1980 minut määrättiin Vallisaareen patteriston esikuntaan patteristoupseeriksi.
Palvelupaikka oli monella tavalla erikoinen. Ensinnäkin patteriston esikunnan sijainnista Vallisaaressa aivan Suomenlinnan ja Santahaminan välissä ja samalla lähellä molempia, mutta kuitenkin venematka takana ja melkein kaikille ulkopuoliselle tuntemattomassa paikassa seurasi sekä hyviä että huonoja puolia. Töihin pääsy vaati aina, ellei käyttänyt omaa venettä, veneaikataulujen noudattamista vaikka Helsingin liikennelaitoksen linja-auto tuli noin kilometrin päähän Santahaminaan. Santahaminan bussi aloitti liikennöinnin vasta joskus aamu kuudelta, joten ennen sitä en päässyt töihin julkisilla yhteyksillä Laajasalosta, jossa silloin asuimme. Autoa tai edes ajokorttia minulla ei siihen aikaan ollut. Tätä kulkuvaikeutta tekosyynä käyttäen anoin ja sain aikoinaan virka-asunnon Suomenlinnasta, jonne muutimme vuoden 1982 alussa. Nyt en ollut maakuljetusten varassa, vaan kiireellisissä tapauksissa riitti venematka Kustaanmiekan salmen yli.
Esikunnan sijainti lähellä joukko-osaston esikuntaa Santahaminassa, ja se seikka, että patteristolla oli ainoastaan yksi koulutuslinnake, Isosaari, alaisenaan, sai ihmiset usein asettamaan patteriston esikunnan mielekkyyden kyseenalaiseksi. Esikunta ymmärrettiin vain yhtenä postinkulkuna hidastavana välietappina joukko-osaston ja Isosaaren linnakkeen välissä. Todellisuudessa Isosaari oli vain yksi esikunnan alaisuudessa toimivista yksiköistä, joista kaikki muut olivat vartiolinnakkeita.
Idästä alkaen oli Itä-Villinki, jossa vartiopäällikkönä oli toinen veljeksistä Keskinen, toinen veljeksistä oli Lehtisissä joka ei kuulunut patteriston vastuulle. Seuraava vartiolinnake oli Kuivasaari, jossa asuivat Anu ja Arto Vuorinen poikineen ja koirineen. Toinen puolisoista toimi vartiopäällikkönä ja toinen talonmies-lämmittäjänä. Myös Vallisaari oli vartiolinnake, jolla oli omat vartiomiehensä, joista myöhemmin lisää.
Seuraava paikka oli Melkki, jossa asui vartiopäällikkö Jatkola vaimoineen ja pienine lapsineen kylmässä mökissä ilman juoksevaa vettä. Sitten seurasi Kytö ja Miessaari. Kytön vartiopäällikkönä oli ollut legendaarinen Kurre Sneitz, joka kuitenkin oli kuollut jonkin verran aikaisemmin. Miessaaressa asusteli Engblomin suku, joista moni jäsen oli toiminut vartiopäällikkönä. Isä Kurt Engblom oli virantoimituksessa hukkunut, samoin yksi pojista, John Engblom. Sinä aikana kun olin Vallisaaressa, vävy Kari Sipari, joka myös toimi vartiopäällikkönä, hukkui kun hän ajoi moottorikelkalla jään läpi matkalla mantereelle.
Siparin ruumis löytyi vasta keväällä Ahvenanmaan vesiltä, jonne hän oli jäiden mukana ajelehtinut. Minut määrättiin alkuviikosta kirkkoupseeriksi ja vastuuseen hautajaisista, joiden piti tapahtua jo loppuviikosta. Monta päivää piti jännittää, ehtiikö ruumis Ahvenanmaalta pääkaupunkiin hautajaisiin. Kun odotin ruumisautoa hautajaispäivänä Espoon kirkolla, ruumis puuttui vielä puoli tuntia ennen hautajaisten alkamista. Onneksi se tuotiin noin 20 minuuttia ennen alkua ja tilaisuus meni suunnitelmien mukaan. Ainoa ongelma oli kirkkoupseerin velvollisuus lukea muistamiset muistotilaisuudessa. Vasta aloitettuani lukemisen tajusin, että suurin osa adresseista ja sähkeistä oli allekirjoitettu käsialalla, joista en saanut selvää. Taisi suvulle tulla monta uutta ja ennen tuntematonta tuttua ja sukulaista siinä tilaisuudessa!
Vaikka vartiolinnakkeet periaatteessa hoitivat jokapäiväiset askareensa itsenäisesti, patteriston esikunnan vastuulla oli sekä niiden sodan ajan suunnitelmien tekeminen että vartiopäällikköihin liittyvät rauhana aikaiset hallinnolliset askareet. Vartiopäälliköille piti mm. järjestää pakolliset marssisuoritukset, palvelusammunnat jne., tai ainakin huolehtia että he kävivät ne suorittamassa jossakin. Valitettavasti vartiopäälliköitä joutui joskus kuulustelemaankin. Eräästä vartiopäälliköstä tuli ilmianto, jossa todettiin hänen ajaneen humalapäissään virkaveneellä. Jouduin häntä kuulustelemaan, mutta en muista miten siinä kävi. Kuivasaaressakin jouduin suorittamaan kuulusteluja, kun vartiopäällikön vene oli varastettu keskellä yötä vartiopäällikön nukkuessa. Tilalle voro oli jättänyt kiville ajaneen oman veneensä.
Vallisaaren hyvinä puolina voi pitää saaren koskematonta luontoa ja pienen palveluspaikan tuomia etuja. Esikunta oli mahdollisimman pieni, ja moni sen työntekijöistä oli enemmän ulkona kentällä kuin esikunnassa. Se oli ymmärrettävää senkin takia, ettei esikunnassa juuri ollut likaa tilaa. Esikunta sijaitsi suhteellisen lähellä saaren pohjoisrantaa sijaitsevassa kaksikerroksisessa kivitalossa, joka oli ennen patteriston esikunnan siirtymistä saareen toiminut asuintalona. Esikunta oli talon alakerrassa, missä myös sijaitsi pieni ruokala. Toiseen kerrokseen oli majoitettu pieni esikuntajaos, johon kuuluivat lähinnä muutama venemies, esikuntalähetti ja traktorinkuljettaja tai kuljettajat. Mahdollisesti jaokseen kuului muutama muu varusmies. Toisessa kerroksessa oli myös jonkin verran tyhjää tilaa, jota käytti muun muassa saarten värvätyt vartiomiehet ja tilapäiset työntekijät.
Patteristoa johti patteriston komentaja. Tullessani Vallisaareen komentajan oli majuri Asko Kilpinen. Kilpinen oli ylemmän päällystön kurssilla 1980 kun tulin Vallisaareen, ja siirtyi Pääesikuntaan jo vuonna 1981, joten en ehtinyt olemaan hänen kanssa kovinkaan paljon tekemisessä Vallisaaressa. Kilpinen oli siihen aikaan myös Rannikon Puolustaja-lehden päätoimittaja, ja tulin sitä kautta kosketuksiin lehdenteon kanssa ensimmäistä kertaa. Sitten olikin lehden kanssa ”naimisissa” aina eläkepäiviini saakka.
Kilpisen jälkeen patteriston komentajaksi tuli majuri Veikko Skyttä, jonka tunsin jo ajalta ennen kapteenikurssia, jolloin olin ollut Mäkiluodon linnakkeen päällikkönä ja Skyttä Upinniemessä patteriston komentajana. Skyttä asui Suomenlinnassa kuten minä, joten saatoimme joskus kulkea töihin samaa matkaa minun veneellä, joskus verkkojen kautta koukaten. Skyttä oli monella tavalla erilainen kuin Kilpinen, enemmän ”jätkämäinen” mutta reilu esimies hänkin.
Patteristoupseerin tehtävä oli oikea sekatyömiehen homma. Ennen tuloani Vallisaareen vakanssi oli ollut jonkin aikaa täyttämättä, joten meni jonkin aikaa ennen kuin löysin kaikki edeltäjäni jälkeen jättämänsä työt, sekä tehdyt ja tekemättömät. Lisäksi piti hieman yrittää saattaa tekemättömät ajan tasalle. Onneksi operatiivisissa suunnittelukierroksissa oli hiljaisempi kausi, joten niitä hommia ei tarvinnut paljon tehdä.
Tehtäviä kuitenkin riitti laidasta laitaan. Jo mainittujen vartiopäälliköiden hallinnoinnin lisäksi patteristoupseeri hoiti salaisen kirjeenvaihdon, toimi esikuntajaoksen esimiehenä ja kouluttajana, saaren komendanttina, vastata kaikenlaisista vierailuista jne. Siihen aikaan varusmiesten koulukseen kuului jonkinlainen ryhmänjohtajien ja kokelaiden loppukoulutuskausi ennen kotiuttamista. Kyseessä oli jonkinlainen syventävä koulutus liittyen linnakkeen taisteluun. Patteristoupseerin tehtäviin kuului vetää tämä kurssi Isosaaren kotiutuville 330 vuorokautta palvelevalle ikäluokalle. Ei ollut oppilailla aina motivaatio huipussaan, joskaan se ei ollut kouluttajallakaan. Kurssinvetämisen hyvänä puolena oli muun muassa reipas kahden viikon ulkoilujakso Isosaaressa, jonka aikana itsekin oppi jonkin verran uutta.
Erikoisin oli patteristoupseerin ja esikuntajaoksen suhde. Käytännössä patteristoupseeri joutui toimimaan jaoksen yksikön päällikkönä, koska heillä ei muuta päällikköä ollut. Esikuntavääpeli sotilasmestari Pekka Antikainen toimi taas jaoksen vääpelinä. Kumpaakaan tehtävää ei ollut missään hallinnollisesti käsketty. Jokaisella varusmiehellä piti tällaiset esimiehet kuitenkin olla, joten tehtävät oli hoidettava. Sen takia olimme Antikaisen kanssa sitä mieltä, että meidät olisi pitänyt siihen virallisesti määrätä ja meille olisi pitänyt maksaa muille päälliköille ja vääpeleille maksettavat lisät. Esityksistä huolimatta homma ei ”mennyt läpi”.
Esikuntajaos ei sinänsä aiheuttanut paljoa työtä. Enimmäkseen joutui tekemisiin esikuntalähetin tai –kirjurin kanssa. Näitä esikuntakirjureita oli laidasta laitaan. Eräs tykkimies oli rakennusliike Hakassa töissä. Kun käskin häntä piirtämäni mallin mukaan maalaamaan yhteysvenelaiturille tulevan kartan saaren kielletyistä ja sallituista alueista, hän jonkin aikaa askarreltuaan kysyi, voiko hän teettää kartan työpaikallaan. Niin Haka teki Vallisaaren odotuskopin seinään hienon kartan, joka taitaa vieläkin olla paikallaan, tosin kovasti sääoloista kärsineenä. Toinen, täysin vastakkaisia ominaisuuksia edustanut esikuntakirjuri oli tykkimies Sipari. Hänellä oli muistaakseni huono selkä, ja joutui sen takia ristiriitoihin Veijo Skytän kanssa. Skytän hieman ”jäykkälavettisuus” ja Siparin aina sopivasti ennen hieman vaivannäköä vaativia palvelustehtäviä iskevä selkävaiva johtivat iltapäivälehti-kirjoituksiin saakka. Sitä, miten tilanne päättyi, en muista.
Patteristoupseeri vastasi myös o.t.o. komendanttina saarten turvallisuudesta ja kulkuluvista. Joka vuosi piti kaikille vakituisille asukkaille kirjoittaa uusi vuosilupa, ja asukkaiden vieraille tilapäisiä lupia tarpeen mukaan. Asukkaiden piti huolehtia siitä, että vieraat saivat lupalappunsa jotta pääsivät Santahaminan portista läpi ja veneelle. Venemiesten piti taas tarkastaa luvat ennen kuin ottivat tuntemattomia ihmisiä kyytiin. Lisäksi asukkaiden piti olla laiturilla vastassa. Kaikkia näitä sääntöjä rikottiin aika ajoin.
Esikuntavääpeli istui varusmieskirjurin huoneen takana olevassa pienessä huoneessaan ja hoiteli tehtäviään. Hän hoiti lähinnä postinkulkuun ja varusmiesten elämään liittyviä tehtäviä. Lisäksi hän hoiti monia käytännön asioita aina tarpeen mukaan.
Patteriston esikunnassa oli myös talousupseeri. Tehtäviä hoiti talousluutnantti Antti Syrjälä. Antti oli suhteellisen nuori siviilissä merkonomin koulutuksen saanut ja Mäkiluodossa talousalikersanttina palvellut. Hänen suurimpia tehtäviä lienee ollut alueella olevien erilaisten varastojen hoitaminen. Vallisaareen oli varastoituna suuri määrä sodan ajan joukkojen erilaista materiaalia. Lisäksi Antin vastuulla oli rahaliikenteen hoitaminen.
Esikunnan konekirjoitustöistä ja muista juoksevista asioista huolehti toimistosihteeri. Toimistosihteerin etunimi oli Sirpa, sukunimeä en muista. Hänen miehensä oli ollut toimiupseeri, mutta muistaakseni hukkunut Isosaaressa. Sirpalla oli yksinhuoltajana lähes aina suurin osa ajatuksistaan perheasioiden hoidossa, mutta hoiti virka-asiatkin riittävän hyvin.
Edellä kuvattujen esikunnan ”vakioasukkaiden” lisäksi alueella palveli eräitä henkilöitä, jotka enemmän tai vähemmän olivat esikunnassa. Taisteluvälineupseeri oli harvoin esikunnassa, itse asiassa en tiedä oliko esikunnassa vakituista taisteluvälineupseeria olleenkaan. Sama koski viestiupseeria. Vallisaaren värvätty patterinhoitaja v-alikersantti Urpo Salmelainen sen sijaan kävi esikunnassa silloin tällöin, mutta enimmäkseen hän oli ulkona saaressa kai hoitamassa tehtäviään. Urpo ”Upi” Salmelainen asui saaressa ja oli tiettävästi asunut siellä jo lapsuudessaan.
Linnakkeen värvätyt vartiomiehet, v-alik Immonen ja Purtsi, noudattivat epäsäännöllisiä työaikoja, joten heitä ei kovin usein näkynyt. Patteristoupseerina minulla oli jonkinlainen velvollisuus valvoa heidän toimintaa. Vartioreitillä oli jonkinlaiset vartiokellot, joihin vartiomiehet kierroksella kävivät merkitsemässä käyntinsä. Nämä kiekot piti sitten aika ajoin katsoa, ellen väärin muista.
Vallisaaren esikuntarakennuksessa oli pieni ruokasali jossa sekä varusmiehet että henkilökunta söi. Ruokalaa hoiti yksi henkilö. Muonitus hoitui pääosin hyvin. Vallisaaressa oli kuitenkin erikoinen yhteistyö Santahaminan ruokalan kanssa. Usein osa ruuasta tehtiin Santahaminassa ja osa Vallisaaressa. Jos esimerkiksi tarjottiin makkarakastiketta, perunat keitettiin Vallisaaressa mutta kastike tuli Santahaminasta. Sen lisäksi että venemiehet aina silloin tällöin unohtivat ruoka-astiat Santahaminan laiturille tai niitä ei edes muistettu tuoda sinne, sattui aina silloin tällöin että ruokalista muuttui Santahaminassa ilman että siitä tiedettiin Vallisaaressa. Ruokalistan mukaan piti esimerkiksi olla nakkikastiketta, jolloin Maija keitti perunoita Vallisaaressa. Kun sitten ruoka-astiat tuotiin Santahaminasta, odotettu nakkikastike olikin muuttunut nakkikeitoksi, joten Vallisaaren menu olikin sitten nakkikeittoa lisäperunoilla. Jos kävi toisin päin, eli keitto oli muuttunut kastikkeeksi johon ei osattu valmistautua, Vallisaaressa tarjottiin vain kastiketta ilman perunoita.
Esikunnan henkilöstö lisäksi Vallisaaressa työskenteli muita henkilöitä, jotka eivät kuuluneet esikunnan kokoonpanoon, mutta tietysti pienessä saaressa usein tulivat vastaan. Kiinteistöhenkilöstön esimiehenä oli konepäällikkö Ihalainen, ja hänellä apulaisena koneenhoitaja Räihä, keittäjä Maijan mies. Merivoimilla oli saarissa ylivääpeli Jaatinen ja hänellä apulaisena värvätty alikersantti sekä siivoja-lämmittäjä. Tarkkaan mitä nämä henkilöt tekivät työkseen en tiedä, mutta tärkeimpänä työpaikkana oli niin sanottu torpedoluola. Lisäksi heillä lienee ollut vastuu Kuninkaansaaressa olevista joistakin varastoista.
Jaatinen oli muuten mukava mies, mutta hänellä oli jääräpäinen halu päästä jäätietä pitkin Santahaminaan niin varhain kuin mahdollista. Hän kävi aina puhumassa jäätiestä ja hoputtamassa sen avaamista. Ongelmana oli se, että virallisen jäätien piti täyttää tietyt turvallisuusmääräykset (mm. jään paksuus), kun taas Jaatisella ei ollut niin tärkeää nämä vaatimukset kunhan pääsi jäälle mahdollisimman pian. Hän harrasti lisäksi purjelentoa, ja halusi laskeutua koneellaan jäälle. Kun virallista jäätietä ei voitu turvallisuussyistä avata, hän avasi merivoimien traktorilla oman jäätien ja käytti sitä. Kun olin jo lähtenyt Vallisaaresta Sotakorkeakouluun, kävikin niin, että Jaatinen ajoi traktorillaan jään läpi ja hukkui jättäen jälkeensä vaimon ja kaksi tytärtä.
Patteriston esikunnan, merivoimien varastojen ja kiinteistöhoidon lisäksi saaren neljäs työnantaja oli koulu. Koulu oli sikäli erikoinen, että sillä oli enemmän työntekijöitä kuin oppilaita. Oppilaita oli kaksi, opettajia yksi, vahtimestari yksi ja siivooja-kirjastonhoitaja yksi. Opettajana toimi Matti Piispa, joka tuli töihin mantereelta joka päivä. Matti jatkoi opettajana vielä Isosaaressa Vallisaaren koulun sulkemisen jälkeen. Vahtimestarilla oli asunto koulurakennuksessa. Häntä en oppinut koskaan tuntemaan, mutta hänellä oli saksanpaimenkoira, josta valitettiin että se puri postinkantajaa kun postia tiputettiin postiluukusta. Siivooja-kirjastonhoitajana toimi Sinikka Kuismin, joka hoiti montaa muutakin tehtävää saaressa. Hän piti muun muassa pientä sotilaskotikaappia varusmiehille varusmiesten majoituskerroksessa. Hän oli myös koulussa olevan kaupungin pienen kirjaston kirjastonhoitaja. Kun koulu sitten lakkautettiin, kirjat siirrettiin Suomenlinnan kirjastoon.
Vallisaaressa asui muistaakseni 26 asunnossa luotsitalossa paljon ihmisiä, joista suuri osa oli töissä muualla kuin Vallisaaressa tai Kuninkaansaaressa. Nämä ihmiset kulkivat töihin joko Suomenlinnan kautta tai Santahaminan kautta. Työntekijöitä oli Pääesikunnasta, puolustusministeriöstä, Santahaminasta jne. Lisäksi oli asukkaita pienessä valkorapatussa talossa lähellä Vallisaaren Torpedolaituria. Kesäisin iso vanha puukasarmi oli puolustusministeriön kiinteistöosaston johtajan Matti Niemen ja puolustusministeriön Pekka Pitkäsen kesäasuntona.
Esikunnan työntekijät oli aika vähän asukkaiden kanssa tekemisissä pois lukien esikunnassa työskentelevien, joita muistaakseni ei omana aikanani ollut muuta kuin Sinikka Kuismin ja Räihän perhe. Esikunnan väki tuli muualta töihin. Asukkaiden kanssa tultiin pääosin hyvin toimeen. Ainoat ongelmat tulivat kun he liikkuvat kielletyllä alueella, jätti lupa-asiat hoitamatta kunnolla tai jotakin muuta pientä. Kuninkaansaari kokonaisuudessa oli asukkaille kiellettyä aluetta mukaan lukien Vallisaaren ja Kuninkaansaaren välinen kannas sekä Vallisaaren puolella Torpedoluolan ympäristö. Vallisaaressa kielletty alue oli lehmuskujasta etelään eli noin puolet saaresta. Joskus oli myös veneessä jotakin pientä kärhämää johon oli otettava kantaa.
Venekuljetukset ja jäätiet olivat tärkeitä vallisaarelaisille, sekä esikunnan väelle että asukkaille. Vallisaaressa oli oma varusmiesten ajama K-vene sekä pienempi vartiomiesten lasikuituinen YM-vene sekä perämoottorilla varustettu avovene, jota kutsuttiin kirkkoveneeksi. K-vene ajoi pääosin reittiä Santahamina-Vallisaari-Suomenlinna. Vuorot olivat suhteellisen tiheät, muistaakseni melkein kerran tunnissa. Lisäksi Isosaareen menevä alus kävi Vallisaaressa mennen tullen, paitsi talvella kun ajettiin niin isoilla aluksilla, etteivät voineet käydä Vallisaaren laiturissa. Kesällä, kun Ihalaisen vesibussi ajoi Isosaareen, lähti se kaupungin puolella Kauppatorilta. Tämä aiheutti hieman huvittavalta tuntuvan ongelman, kun suomenlinnalaiset puolustusvoimien henkilökuntaan kuuluvat halusivat tulla kyytiin Kauppatorilta Suomenlinnaan. Tämä katsottiin kuitenkin olevan väärin, että pääsivät ilmaiseksi kotiin, ja virallisesti ei niin saanut tehdä. Jos taas olisi matkustanut ensin Vallisaareen saakka ja sieltä takaisin K-veneellä Suomenlinnaan se olisi ollut määräysten mukaan!
Kuljetukset talvella olivat sitten vaikeampia. Kuten todettu, talvella ajettiin Isosaareen niin isoilla aluksilla, etteivät voineet käydä Vallisaaren laiturissa. K-vene ei pärjännyt jäässä, joten vuorot piti ajaa Hauki-luokan aluksella ainakin Suomenlinnasta Vallisaareen. Talvisin saatiin sitten usein jäätie Vallisaaresta Santahaminaan, joten Vallisaaren rannassa piti vaihtaa Santahaminaan jäätietä ajaa pakettiautoon, jos oli asiaa Santahaminaan saakka. Usein matka Suomenlinnasta Vallisaareen kesti kuitenkin niin kauan, että auto oli ehtinyt lähteä esim. ruokaa hakemaan, joten aikaa piti talvella varata runsaasti kulkemiseen vaikka etäisyydet olivat lyhyitä.
Jäätie aiheutti, kuten jo on todettu, aika ajoin kiistoja esimerkiksi avaamisajankohdasta. Oli myös eräitä asukkaita, joilla jäätien käyttö pelotti. Eräs rouva, joka työaikojensa takia melkein aina tuli kotiin myöhään yöllä jäätietä pitkin, jaksoi jatkuvasti valittaa jäätien puutteista. Pimeän jäätien käyttö yöllä olikin kieltämättä pelottavaa, jos ei nähnyt reunamerkkejä ja Kruunuvuoren selällä oli jo paikoitellen avovettä. Varsinkin viikonloppuisin ja hienolla säällä santahaminalaisista taas oli riesaa kun kävivät jäätiellä ajelemassa rallia ja pahimmassa tapauksessa pilasivat jäätien hyötykäyttäjiltä tai tuli Vallisaareen tai Kuninkaansaareen ajelemaan kielletyille alueille.
Vartiomiehet liikkuvat saarissa pääosin jalan tai jollakin mopolla. Kesällä heillä oli käytössä mainitut YM-vene sekä niin sanottu kirkkovene. Huvittavinta oli, ettei kyseisillä hitailla veneillä ollut mitään mahdollisuuksia saada kiinni luvattomasti rantautuneita veneilijöitä, joilla oli paljon nopeammat veneet.
Sinä aikana, jolloin olin Vallisaaressa, siellä ei sinänsä tapahtunut mitään suurta ja ihmeellistä. Esikuntaan tehtiin pieni remontti, jolla parannettiin pesutiloja ja saatiin muistaakseni wc:n yhteyteen suihkut. Vallisaaren 100 TK-patterille rakennettiin tulenjohtotorni ja ilmatorjunta-asemat, eli patteri saatiin valmiiksi. Tulenjohtotorni oli mallia ”Sammakko”. En tiedä kenen keksimä nimi oli. Lisäksi käytiin pitkiä neuvotteluja Helsingin kaupungin kanssa siitä laiturista joka oli hävinnyt, kun Kustaanmiekan salmea laajennettiin 1970-luvulla. Kaupunki oli kuulemma luvannut korvata menetyksen korjaamalla Vallisaaren päälaiturin. Minun aikana se sitten saatiin hoidettua.
Palvelukseni Vallisaaressa päättyi noin kahden vuoden jälkeen, kun pääsin Sotakorkeakouluun. Opiskellessani pääsykokeita varten käytin esikuntarakennuksen toisessa kerroksessa olevia osittain tyhjiä tiloja hyväkseni. Valmistin isot kuvat ja kokoonpanokaaviot seinille opittavista asioista. Kun Sotakorkeakoulu alkoi, patteriston esikunnan väki järjesti minulle pienimuotoiset läksiäiset majuri Skytän johdolla Vallisaaren itärannassa olevassa saunassa.